Waarom social media?

Waarom social media?


Tegenwoordig kun je er niet meer omheen, social media vormen hét middel om klanten te bereiken en te binden. Maar waarom is social media zo belangrijk voor jouw bedrijf? In deze blog vertel ik je er meer over.

Wat is social media?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is social media nu eigenlijk? Volgens Wikipedia is social media een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers. Het is een laagdrempelige manier om contact te houden met klanten en volgers. Je kunt ze op de hoogte houden van jouw bedrijf en zij kunnen je makkelijk benaderen met vragen en opmerkingen.

Welke social media kanalen zijn er?

Bekende (internationale) social media kanalen zijn Facebook, Twitter, LinkdLn of Instagram. Maar ook Youtube is tegenwoordig een heel populair social media kanaal. Met een actief social media profiel vergroot je je naamsbekendheid waardoor je nieuwe klanten zult aantrekken. Het creëert vertrouwen bij consumenten en potentiële klanten. Ze weten wat ze aan jouw bedrijf hebben en waar je voor staat. Ik denk dat de rol van social media alleen maar groter gaat worden binnen bedrijven. Klanten willen graag interactie en zo snel mogelijk antwoord op de vragen. Consequent en regelmatig posten betekent zichtbaarheid voor je (potentiële nieuwe) klanten. Geef bijvoorbeeld uitleg over een product of dienst, vertel er wat meer over. Zo laat je zien dat je kennis hebt van de producten of diensten die je levert.

Beeldmateriaal

Ik ben zelf een groot voorstander van het plaatsen van beeldmateriaal. Visueel spreekt aan. Maar let daarbij altijd op dat je niet zomaar foto’s plaatst. Social media en auteursrecht hebben meer met elkaar te maken dan je denkt. De regels voor auteurs- en portretrecht gelden ook voor social media. Er zijn genoeg websites waar je de zogenaamde (gratis) stockfoto’s vandaan kunt halen. Denk daarbij aan Pixabay. Nog beter is natuurlijk om jouw eigen beeldmateriaal te gebruiken. Maar soms heb je gewoon niets in je archief en zijn deze websites ontzettend handig. Ook ik maak daar regelmatig gebruik van.

Interactie

Social media is niet alleen het ‘zenden’ van informatie maar ook interactie met je volgers. Stel bijvoorbeeld een vraag in je bericht. Daar vloeit vast weer een reactie uit. Reageer daar altijd op! Of laat je doelgroep mee bepalen over hoe een product eruit moet komen te zien. Wees altijd open en eerlijk naar je publiek.

Inspireren

Plaats niet altijd informatieve content maar probeer volgers te inspireren en meerwaarde te bieden. Waarom moeten bedrijven juist bij jouw die dienst afnemen of dat product kopen? Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder? Ook hier geldt, wees eerlijk en open. Geef bijvoorbeeld eens een ‘kijkje achter de schermen’, laat de volger meekijken hoe een product gemaakt wordt of vertel wat meer over je dienst. Korte filmpjes zijn hier heel goed voor te gebruiken. Op Facebook kun je heel makkelijk een filmpje plaatsen of een ‘live’ video starten. Instagram heeft Instastories waar je korte filmpjes kunt plaatsen. Klanten zijn altijd benieuwd hoe het er in een bedrijf aan toe gaat.

 

Ben jij actief op social media? Of gebruik jij het veel voor jouw onderneming? Ik lees het graag bij de comments.

Geef een reactie

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it. Ok

%d bloggers liken dit: