Fit en gezond blijven na je 40e? In deze blog deel ik mijn tips.

Fit en gezond blijven na je 40e? In deze blog deel ik mijn tips.

Gaat bij elk levensjaar de teller op de weegschaal omhoog? Terwijl je misschien wel helemaal niet anders bent gaan leven. Helaas werkt het vrouwelijk lichaam wel zo en er zijn genoeg manieren om ook na je 40e gezond en fit te blijven. Fit en gezond blijven na je 40e, hoe ik dat doe? In deze blog deel ik mijn tips.

Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen

Metabolisme gaat achteruit

Vanaf je 30e gaat je metabolisme achteruit. Je wat? Je metabolisme, een moeilijk woord met een simpele betekenis. Een ander woord voor metabolisme is stofwisseling. Je stofwisseling gaat achteruit naarmate je steeds ouder wordt. Als je levensstijl op je 40e hetzelfde is als op je 30e zul je geheid aankomen. Je verbrandt namelijk 5% minder calorieën in ruststand dan 10 jaar eerder. Vanaf je 40e zul je, als je niet veel wilt aankomen, je levenstijl moeten veranderen. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die er absoluut geen moeite mee hebben om zwaarder te worden. Dit zijn mijn tips om gezond en fit te blijven.

1. Een wandeling in de pauze

Veel thuis werken, betekent bijna rollend het bed uit, snel iets aan doen en je kunt plaats nemen achter de laptop. Ik probeer iedere dag een rondje te wandelen in de pauze. Klikt heel burgerlijk, saai of oud, maar wandelen is eigenlijk hartstikke goed voor je! Het is goed voor je hart en bloedvaten, de spijsverering, je maakt je hoofd leeg en het zorgt voor ontspanning.

2. Supplementen

Mijn vriend vindt het de grootste onzin om extra supplementen te slikken. Ik doe dat lekker wel omdat ik ze duidelijk vind werken. En in deze fase van je leven zijn er een aantal voedingsstoffen die je lichaam best extra kunnen gebruiken.

Wat ik gebruik is:

  • Magnesium. Magnesium speelt een rol bij het behouden van soepele spieren en bij de botaanmaak. Tevens heeft het een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel en draagt het bij aan de geestelijke veerkracht.
  • Vitamine D. Verhoogt de opname van kalk in de botten. Het zorgt voor de opbouw en het behoud van sterke tanden en botten, is goed voor spieren, het immuunsysteem en zorgt mede voor een goede weerstand.
  • Multi vitamine A-Z. Vrouw weerstand. Deze bevatten waardevolle vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor een gezonde werking en ondersteuning van het vrouwelijk lichaam.

3.Selfcare

Een beetje extra liefde en aandacht kan geen kwaad nu ik de veertig ben gepasseerd. Je kunt eigenlijk weinig doen tegen het verouderen van de huid. Hoe ouder je wordt hoe meer rimpels je krijgt. Je huid wordt slapper, wat een natuurlijk proces is. Dus heeft je huid behoefte aan intensieve verzorgingsproducten die de vochtbalans op peil houden, de huid verstevigen en die de akelige rimpels tegen gaan. Ik heb een rijtje met vaste producten waar ik van van ben, die kun je teruglezen in deze blog. Ook dagelijks mijn make-up verwijderen, ook al ben ik zo moe.

4. Geen koffie meer in de avond

Ik was er eigenlijk helemaal mee gestopt; koffie in de avond. Toch sloop het de laatste weken weer stiekem in. Ik merk dat direct aan mijn nachtrust, slaap slecht en word om het minst of geringste wakker. Nu ben ik er weer mee gestopt en merk dat het slapen beter gaat, al moet ik zeggen dat ik nog snel ergens van wakker word.

5. Minder opscheppen

De stofwisseling verandert naarmate je ouder wordt en dat betekent dat de kans groot is dat je aankomt als je hetzelfde in de dezelfde hoeveelheden blijft eten. De porties verkleinen en dus minder opscheppen.

6. Regelmatig sporten

Heel cliche, toch doen, regelmatig sporten. Punt. Klaar.

7. Water drinken

Jawel, het blijft er eentje die we allemaal heel goed weten, doe het dan ook! Water, de hele dag door, in de vorm van gemberthee, muntthee of met een schijfje citroen.

Heb jij nog tips?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: