Gaat social media verdwijnen? Communicatie via een eigen magazine?

Gaat social media verdwijnen? Communicatie via een eigen magazine?

Een tijdje geleden was ik bij een ontbijtsessie. Ontbijten in combinatie met een paar interessante sprekers. Super interessant en tijdens deze inspiratie-ontbijt-sessie, kregen we een boost op het gebied van digitaliseren en (online) marketing. In het kort komt het hier op neer: social media verdwijnt.

Oke, dit was een lekkere binnenkomen, maar toch zal in de toekomst social media steeds meer naar de achtergrond verdwijnen en gaan bedrijven zich richting op eigen platformen. Google geeft minder waarde aan zoekwoorden en zal zich (of richt zich al) op kwaliteitsverhalen.

Social media is niet gratis

Tijdens de digital wake-up inspiratiesessie heb ik een hoop geleerd van Cor Hospes (expert content marketing).

Cor Hospes is een van de bekendste sprekers en trainers op het gebied van contentmarketing en storytelling. Ook internationaal wordt hij gezien als een autoriteit. Hij sprak onder meer op Content Marketing World in Cleveland, het meest vooraanstaande contentmarketing event ter wereld. Hij geeft regelmatig gastcolleges aan hogescholen en universiteiten, en is een veel gevraagd expert in de media (o.a. FD, BNR, NRC, EenVandaag). Hij schreef verschillende bestsellers over contentmarketing, storytelling en sociale media. In september 2019 verscheen zijn laatste boek: ‘De power van een contentplatform. Hoe maak je verhalen voor het vinden, binden, bewegen en uitbouwen van je publiek’.‘ Bron: quality-bookins.nl.

Deze expert in storytelling vertelde dat je zoveel mogelijk weg moet blijven van social media platformen. Dit is simpelweg een betaald platform, jazeker het is niet zo gratis als jij denkt, maar gewoon een betaald platform, want af en toe gooi jij er toch ook weer een gepromoot bericht tegenaan? Dus verdient Facebook of Instagram toch een aardig bedrag met jouw gepromote bericht? Pak het anders aan en ga voor je eigen club, claim een eigen domein. Ga bouwen aan je verhalenplatform op een eigen stuk grond in plaats op een platform wat niet van jouw is. Facebook gaat er tenslotte wel vandoor met alle mailadressen en andere informatie. Het draait tenslotte niet om het aantal volgers op social media. Jij hebt ook helemaal niet de data en andere informatie en die heeft Facebook wel! Wat moet je dan doen?

Verdwijnt social media. Contentplatform

Bouw een eigen contentplatform

Jij bent de expert, de vakman- vrouw. Als het goed is zit je boordevol met informatie die je misschien wel wilt delen met jouw potentiële klanten. Bouw dus aan een eigen contentplatform rond een duidelijk thema. Verhalen waar Google niet omheen kan, want Google hecht minder waarde aan zoekwoorden en juist meer op kwaliteitsverhalen. Met je eigen platform communiceer je rechtstreeks met je publiek. Je houdt zelf de regie in handen en je kunt je echt met je volgers verbinden. Werk dus aan een eigen contentplatform en heb geduld. Zorg ervoor dat je gegevens krijgt van jouw echte fans. Die interesses hebben, je volgen, content delen en uiteindelijk zullen ze klant worden. Dat is toch waar het allemaal om draait? De volgende platformen zijn een goed voorbeeld: Kleinebadkamers.nl of De Rolf Groep. Prachtige inspiratieplatformen. De kleine badkamer geeft tal van tips en mogelijkheden hoe je een kleine badkamer kunt inrichten. De Rolf Groep deelt al haar kennis over de ontwikkeling van kinderen.

Dan wil ik als laatste nog even inhaken op het feit of bloggen dood is. Nee, helemaal niet. Want met jouw eigen platform waar je je richt op 1 niche en jouw verhalen deelt, in de vorm van een blog of artikel, ben je online bezig met maken van kwaliteitsverhalen en unieke content. Wat jij bent de expert in jouw vakgebied.

2 gedachten over “Gaat social media verdwijnen? Communicatie via een eigen magazine?

  1. Bijzonder verslag! Ik ben deels met mijn blog gevonden omdat ik deze zomer afstudeer maar weinig werkervaring heb. Ik hoop door de blog ook een beetje expertise te kunnen laten zien en mijn baankans te vergroten. Zou het voor individuelen net zo goed werken als voor bedrijven? 🙂

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: