Balans tussen werk en privé? Ik geef je 5 tips!

Balans tussen werk en privé? Ik geef je 5 tips!

Wat is er nu mooier dan een thuiswerkende mama te zijn? Fijn bij je kindjes en ook nog eens werken aan je passie, vanaf je eigen keuken tafel! Geen ochtendstress, geen file en je eigen lekkere koffie… Goed, ik kan je vertellen dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Ik moest echt even op zoek naar een goede balans tussen (thuis) werk en privé. Ik heb het nu wel redelijk op de rit. In deze blog deel ik graag mijn tips om een fijne balans te creëren tussen werken en privé.

Balans werk en privé? Appeltje eitje…

Bijna twee jaar ben ik een ‘thuiswerkende mama’ en ik dacht dat het allemaal een stuk makkelijker zou zijn. Lekker thuis aan de slag, flexibele werktijden, kinderen naar school brengen en werken. Maar niets is minder waar. Oké, je bent flexibel en je kunt je eigen tijd indelen. Even tussendoor naar school en een thema-afsluiting van de kinderen bekijken is geen probleem en daarna weer verder werken. Het scheelt dat onze kids al wat ouder zijn. (7 en 11) Ze kunnen zich redelijk goed vermaken en hebben minder aandacht nodig. Oké, oké, ik geef het toe; ook een ‘3x hoera’ voor de iPad of tv. #loedermoeder. Maar, ja daar is de maar, wat dacht je van vakanties, studiedagen, ziekte enzovoort…. De eerste zomervakantie, tijdens mijn freelance bestaan, vond ik best pittig. Ik wilde werken én aandacht aan de kinderen besteden. Uiteindelijk is het goed gekomen maar het verliep soms best chaotisch. Stiekem was ik blij dat de scholen weer begonnen. Nu ik bijna twee jaar bezig ben kan ik wel wat tips geven. Natuurlijk loopt het hier ook wel eens helemaal anders maar de volgende 5 tips geven mij een goede basis en houvast.

1. Vaste werkdagen en planning

Maak een schema voor jezelf. Wanneer de kinderen om half 9 op school zijn, start ook mijn werkdag. Ik probeer elke dag te werken tot 14:45 uur, want dan komen de kinderen uit school. Op maandagochtend mag ik 1 of 2 uurtjes spenderen aan het huishouden. Rond 11:00 uur probeer ik klaar te zijn met de huishoudelijke taken en ga ik aan de slag. De rest van de week doe ik dan ook geen (grote) huishoudelijke klussen. (Met uitzondering van was, stofzuigen, boodschappen en koken) Plan voor jezelf dus vaste werkdagen in. Toch moet ik heel eerlijk bekennen dat er ook weken tussen zitten dat het heel anders verloopt en ik in de avond- en weekend nog aan het werk ben. Maar hé, dat is het freelance bestaan en hoort er ook bij. Desondanks is het prettig om een richtlijn van je werkdagen te hebben.

2.Uiterlijke verzorging

Ik sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, dit moet natuurlijk ook wel omdat de kinderen naar school moeten. Kleed je leuk aan, breng een make-upje op en je bent klaar om de dag te beginnen. Dit werkt veel productiever dan wanneer je in huispak op de bank zit. Natuurlijk mag dat af en toe best. En heb ik ook wel eens een “of” day. Maar over het algemeen zit ik bijna nooit in huispak of joggingbroek op de bank.

Balans tussen werk en privé

3. Zorg voor een goede werkplek

Ik zit nog veel te veel aan de keuken tafel. Maar ik heb ook een werkplek op zolder. Het is een fijn plekje waar ik best graag zit. Een goede werkplek is niet alleen beter voor je concentratie maar geeft ook inspiratie en rust. Probeer aan het eind van de werkdag alles weer netjes op te ruimen zodat je de volgende dag weer in alle rust aan de slag kan.

4. Neem je pauze

Zo belangrijk. Drie uur achter elkaar zitten en op je laptop werken sloopt je. Het is nodig om af en toe een break te nemen zodat je je weer kunt opladen. Doe je dit niet dan ben je tegen de tijd dat je kinderen thuis komen echt niet meer gezellig. Het nemen van een pauze maakt je ook weer productiever. Je maakt je hoofd leeg en er komen misschien wel weer nieuwe ideeën. Ik probeer elke dag echt om 12:00/12:30 uur te gaan lunchen en een pauze te nemen. Vaak doe ik dit in de vorm van een fietstocht of wandeling naar de supermarkt voor wat boodschappen of een broodje. Even ontspannen en de frisse buitenlucht opsnuiven.

5. Een to do lijst

Tja, klinkt cliché maar zo handig en werkbaar. Tegenwoordig kun je genoeg planners en toffe notitieblokken vinden om je to do lijstjes in op te schrijven. Een bullet journal is tegenwoordig ook helemaal hip. Schrijf al je taken op voor de dag, ook je huishoudelijke taken. Het werkt, je hoofd is leeg en je kunt gemotiveerd aan de slag. Gedurende de dag werk je je lijstje af!

Hopelijk heb je wat aan deze 5 tips. Heb jij een beetje een balans tussen werk en privé?

Eén gedachte over “Balans tussen werk en privé? Ik geef je 5 tips!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: