Hoe vul je de contentkalender voor social media?
De contentkalender en de strategie, ik besprak dit al in vorige blogs. Je hebt nu alles op een rijtje, je strategie staat en je hebt de contentkalender gemaakt. Maar hoe ga je de kalender vullen? In deze blog geef ik je een aantal tips om tot een goed gevulde contentkalender te komen.
Tips voor het maken van je planning in de kalender
Ik geef je eerst 5 tips om je planning voor je contentkalender wat op weg te helpen.
- Je strategie is rond, bedenk aan de hand daarvan wat voor soort content je op welk kanaal deelt.
- Bedenk hoeveel keer per week je op elk kanaal gaat posten.
- Heb je veel inspiratie? Maak er gebruik van! Verdeel je onderwerpen over een aantal weken of maanden.
- Beeld is minstens net zo belangrijk (en op sommige kanalen zelfs belangrijker dan tekst). Denk daarom ook aan welk beeldmateriaal je gaat gebruiken. Hou daarbij rekening met auteursrechten.
- Je planning is niet heilig, staat dus niet vast. Is er een actuele gebeurtenis waar je wat mee wilt? Schuif je oorspronkelijke geplande bericht gewoon een dagje door.
De contentkalender vullen
- Vul als eerste feestdagen en inhakers in, denk er wel aan wat bij je bedrijf past. Een inhaker haakt in op actuele gebeurtenissen of gelegenheden. Vul alle dagen in die voor jouw bedrijf of organisatie relevant zijn. Later besluit je of je wel of geen social media-bericht wijdt aan zo’n gebeurtenis.
- Zet daarna alle activiteiten en evenementen van je eigen bedrijf of organisatie in de kalender. De kans is groot dat je hieraan aandacht wilt besteden op social media. Door ze te vermelden in de kalender, kun je ruim op tijd bedenken op welke manier je dit gaat doen.
- Bedenk vaste rubrieken. Dit kan helpen ter inspiratie en je doelgroep kan naar het volgende bericht in het terugkerende thema uitkijken.
- Plan regelmatig een bericht met verwijzing naar een artikel of blog op je website. Zoals nieuwe artikelen, maar af en toe een artikel herhalen is niet erg, mits je een ander detail uitlicht.
- Laat je inspireren door de reacties van je volgers op je social media-berichten. Vaak komen je volgers zelf met ideeën en suggesties voor onderwerpen.
- Laat je inspireren door quotes die te maken hebben met je werk, bedrijf of organisatie.
Eén gedachte over “ Hoe vul je de contentkalender voor social media?”