fbpx
Een contentkalender gebruiken, hoe doe je dat eigenlijk?

Een contentkalender gebruiken, hoe doe je dat eigenlijk?

Je Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of Pinterest profiel…. Je nieuwsbrief, website of alle social media kanalen, waarvoor je content nodig hebt en moet creëren. Want hoe blijft je website actueel? En laat je het niet versloffen? De oplossing is heel simpel: gebruik een contentkalender en verbeter je content proces.

Content plannen moeilijk?

Het antwoord is: ‘Nee, content plannen is niet moeilijk’. Je moet alleen wel voor jezelf duidelijk hebben welke content je waar plaatst. Met een contentkalender ga je specifiek nadenken over je doelgroep, content publiceren op het juiste moment en op de juiste plek. Het dwingt je om na te denken over bepaalde factoren, zoals de kwaliteit, wat er de komende maanden gaat komen of wat er speelt. In de organisatie, de doelgroep of wat te maken heeft met jouw diensten. Een content kalender helpt je dus bij het plannen en organiseren van je content. Je geeft aan wat, wanneer, voor wie en in welke vorm je iets publiceert. Je kunt er zelf nog in zetten wie er verantwoordelijk is voor het plaatsen van de content. Dit gebeurt vaak bij grotere bedrijven. Content plannen is dus niet moeilijk. Je zult wel eerst even voor jezelf het een en ander goed in kaart moeten hebben. In een contentkalender geef je aan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en wie er verantwoordelijk voor is.

contentkalender

Waarom zou je een contentkalender moeten gebruiken?

Een contentkalender is een overzichtelijke verzameling van verschillende soorten content of thema’s, die binnen een bepaalde periode op social media gepost kunnen worden. Een content kalender kan je ook gebruiken voor nieuwsbrieven of voor jouw website. Het opzetten van een content kalender kost even tijd, maar het uiteindelijke resultaat zal positief zijn voor jouw bedrijf. Hieronder een aantal redenen waarom een content kalender handig is:

  • je lezers vinden het interessant en je deelt relevante informatie die actueel is en inspeelt op de thema’s van het jaar;
  • je maakt een potentiële nieuwe klant nieuwsgierig;
  • je speelt in op belangrijke gebeurtenissen van het jaar;
  • je vergroot het overzicht want een (jaar) planning biedt houvast en overzicht;
  • het versterkt de samenwerking binnen en buiten het team;
  • je geeft content een plek binnen je organisatie;
  • je bouwt consistent aan een relatie met je doelgroep(en);
  • deadlines zijn lang van tevoren al duidelijk: dit levert je minder last minute stress op.

Tips voor het maken van een contentkalender

Denk je door het lezen van bovenstaande redenen, dat een contentkalender ook zeker van meerwaarde kan zijn voor je bedrijf? Dan kun je aan de slag gaan met deze tips voor het maken van een content kalender.

  1. Bepaal je strategie: dus wat voor soort content wil je delen op welk kanaal.
  2. Bedenk hoeveel keer per week je op elk kanaal een bericht wilt plaatsen.
  3. Maak gebruik van momenten dat je veel inspiratie hebt, verdeel deze onderwerpen of thema’s over een aantal weken of maanden.
  4. Beeld is minstens net zo belangrijk (en op sommige kanalen zelfs belangrijker dan tekst). Denk daarom ook aan welk beeldmateriaal je gaat gebruiken. Hou daarbij rekening met auteursrechten.
  5. De planning staat niet vast. Mocht er een actuele gebeurtenis zijn in jouw vakgebied, schuif dan je oorspronkelijke bericht van de die dag door.  Een planning is lang van tevoren duidelijk maar staat niet vast, het kan last minute stress voorkomen omdat je altijd onderwerpen klaar of op voorraad hebt staan.

Met een contentkalender kom je dichterbij het publiceren van content op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste doelgroep. Het dwingt je om na te denken over de kwaliteit van je content. Maar ook over wat er de komende tijd speelt in de organisatie of bij de doelgroep.

Gebruik jij een contentkalender?

 

Lees ook de blog over het bepalen van je social media strategie!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: