7x de social media trends voor 2019
Als het aankomt op trends kun je er niet vroeg genoeg bij zijn. Het afgelopen weekend ben ik mij eens gaan verdiepen in wat de social media trends voor 2019 gaan worden. Het einde van het jaar komt weer langzaam in zicht dus tijd om te kijken naar volgend jaar. Vandaag dus 7 onmisbare social media trends voor 2019.
Stories
Stories zijn al een tijdje bekend in social media land. Vooral Instagram en Facebook maken er met stories een mooie boel van in de contentwereld. Stories is een relatief nieuwe vorm van content. Ik (probeer) het zelf ook regelmatig te gebruiken. Het is een leuke vorm van het delen van nieuws wat ongeveer 24 uur blijft bestaan en dan weer verdwijnt. Stories richt zich dus meer op het bieden van korte, tijdelijke content. Het voordeel is dat het een vorm van urgentie creëert, heb je de content niet op tijd gezien? Dan is de kans groot dat je iets mist, ben je nieuwsgierig dan wil je de stories blijven volgen. Een ideale manier om volgers aan je te binden. Deze vorm van social media werkt zo goed dat Instagram en Snapchat dagelijks zo’n 450 miljoen gebruikers hebben.
Social listening
Social listening is puur het monitoren van online berichten op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google enzovoort. Het doet analyseren waar, wanneer én hoe er over jouw merk wordt gesproken op sociale media. Zo kan je nóg efficiënter de lijnen van je social media strategie uitzetten. Je kunt zelf heel makkelijk aan de slag met Social listening. Via speciale apps, zoals Awario.
Reageren door middel van voice
Social media staat al dag en nacht met interactie, reageren op berichten en je mening delen. Comments zijn dan ook een van de bouwstenen van social media. We weten niet beter dat comments tekstueel zijn maar de opkomst van voice is in aantocht. In 2019 zullen we dit ook steeds vaker gaan zien. Het reageren op berichten via bijvoorbeeld videoboodschappen, GIFjes en plaatjes. Je ziet het al wel zo hier en daar en LinkedIn heeft aangekondigd dat gebruikers voicefragmenten kunnen gaan toevoegen als comments. Podcast worden ook steeds popularider, er is dus een duidelijke trend zichtbaar waarin voice comments een belangrijke rol gaat spelen op social media.
Direct messaging marketing
Messaging gebruik je misschien al wel en het is niet helemaal nieuw, maar we heel effectief. Het is een vrijwillige dienst die mensen kunnen gebruiken en gemakkelijk voor aan- en af kunnen melden. Je kunt er veel uithalen en aansluiten op de behoefte van je klanten/volgers. De kracht van messaging is heel eenvoudig, klanten ontvangen vrijwillig een bericht, het is makkelijk om je weer uit te schrijven (dat betekent geen irritatie en lezen wat je klanten willen). Daarnaast is reageren snel en eenvoudig dus kan een klant snel met je in contact treden. Je geeft de klant dus de mogelijkheid om met je in gesprek te gaan. Dit is waardevol aangezien (potentiële) klanten snel een antwoord willen op een vraag. Een waardevolle bron van klantcontact!
User-generated-content
Mond-tot-mond-reclame is de meest effectieve marketing tactiek. Eigenlijk is deze nu verhuisd van zeg maar het marktplein of de straat naar het Internet. User-generad content (UGC) betekent letterlijk vertaald ‘gebruiker-gegenereerde inhoud’ dit is informatie op een website die door de gebruikers zelf beïnvloed of zelfs geschreven wordt. Andere gebruikers hebben hier toegang tot en kunnen deze informatie weer gebruiken. De momenten van opdringerige verkooptechnieken zijn voorbij. Tegenwoordig zijn klanten op zoek naar een authentieke verbinding. Ze hechten vaker belang aan oprechte, eerlijke verhalen. Deze verhalen kunnen het verschil maken. Social media maakt het heel gemakkelijk om dit te creëren, en UGC is een van de beste manieren om het te doen. Een goed voorbeeld van User-Generad-Content zijn Wikipedia, blogs, video’s of reviews. Volgens een onderzoek stijgt de verbinding met je merk maar liefst 28% als je een eerlijke mix van content maakt die bestaat uit professioneel en user-generated content.
Groepen treden weer meer op de voorgrond.
Ben je wel eens lid geweest van een Facebookgroep? Besloten groepen waren jaren geleden populair maar kwamen steeds meer op de achtergrond. Maar de groepen zijn weer bezig met een opkomst. Grote kanalen zoals LinkedIn en Facebook voeren nieuwe kenmerken door die groepen weer op de voorgrond zetten. Je kunt nu bijvoorbeeld als merkpagina deelnemen aan groepen.
Influencer Marketing
Influencer marketing is al hot op het moment maar zal in 2019 verbreden. En dan hebben we het niet over die bekende Nederlander die een paar schoenen aanprijst. In de B2B nog wat minder gebruikelijk, maar dit is zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden. We hebben het over mensen die met plezier een product of service gebruiken en dat delen met hun publiek. Volgens onderzoek koopt 30% van de consumenten eerder een product wat wordt aanbevolen door een niet-celebrity blogger. Influencer marketing heeft wederom bewezen geen trend te zijn, en ook het toekomstperspectief blijft zich verbreden. Twijfel dus niet en neem influencer marketing mee in je jaarplanning!
Mis ik nog trends op het gebied van social media? Dan hoor ik het graag!
Vind je social media (nog) niet belangrijk voor je bedrijf? Lees dan deze blog, wellicht kan ik je op andere gedachten brengen? 🙂