11 Instagram tips om je volgerslijst op te bouwen

11 Instagram tips om je volgerslijst op te bouwen

Ben jij ook zo verslaafd aan Instagram? Ik vind het één van mijn favoriete social media kanalen. Ik doe mijn best om leuke kiekjes te delen, zowel zakelijk als privé. Oké, wees eens eerlijk, jij wilt toch ook zoveel en zo snel mogelijk meer likes en volgers? Laat ik je direct uit deze droom helpen, want zo snel mogelijk lukt echt niet. Er gaat wel even wat tijd en werk in zitten. In deze blog geef ik je 11 Instagram tips om je volgerslijst op te bouwen.

1. Aantrekkelijke bio

Scroll ik door Instagram en ik zie een leuke foto dan is het eerste wat ik doe de bio lezen. De bio is één van de eerste dingen die een potentiële nieuwe volger zit. In je bio zet je de informatie waardoor iemand getriggerd wordt om jou te gaan volgen. Het is meteen duidelijk wie je bent, wat je doet en wat een ander over je onthoudt.

2. Content is king

Ugh, van bovenstaande uitdrukking krijg ik een beetje een nare smaak in mijn mond. We weten nu wel dat ‘content king’ is. Stuit je op een artikel met de kop ‘content is king’ dan scroll je waarschijnlijk met rollende ogen verder. Wist je dat Bill Gates ruim 22 jaar geleden met deze term kwam? Wil je geld verdienen, dan gaat het om de inhoud. Eigenlijk hoeft niemand je meer te vertellen dat je moet opvallen met goede content. Anders word je niet gezien. Zullen we dan niet meer zeggen ‘content is king’? Besteed liever je tijd aan hoe je relevante, goede, unieke content gaat maken. Verplaats je in jouw doelgroep. Zou jij deze foto liken, een reactie plaatsen? Zorg ervoor dat je foto mooi is of dat je video leuk is. Hoe meer mensen in zo’n kort mogelijke tijd jouw foto of video liken, delen of een reactie plaatsen, des te meer mensen die jouw foto te zien krijgen die jou bijvoorbeeld nog niet volgen.

3. Foto’s bewerken

Voordat je je foto’s op Insta plaatst moet je ze even bewerken. Niet altijd natuurlijk, soms zijn #nofilter foto’s ook oké. Je hebt verschillende apps voor het bewerken van je foto’s. Zoals VSCO Cam, Afterlight en Photogrid. Deze laatste gebruik ik zelf veel. Ik bewerk foto’s ook wel regelmatig in de Instagram app. Bewerk je foto’s niet té veel. Ze moeten er wel natuurlijk uit blijven zien en dat het vooral niet nep wordt.

4. Welke tijd posten?

Met een bedrijfsprofiel kun je heel makkelijk je statistieken inzien. Super gaaf toch om te zien dat wat je plaatst ook echt werkt? Maar welke tijd is nu handig om te posten? Post eens wat berichten op verschillende tijdstippen en kijk wat het effect daarvan is. Zie je een patroon en kun je een conclusie trekken? Is jouw doelgroep het meest actief in de ochtend of juist in de avond? Er zijn wel onderzoeken en verschillende artikelen over geschreven. Zo blijkt na werktijd, tussen 17:00 en 19:00 uur, goed te werken en tijdens de lunch (tussen 12:00 en 14:00 uur) is ook een populair tijdstip. Vroeg in de ochtend is ook nog een interessante optie.

5. Plaats regelmatig

Op Instagram kun je regelmatig plaatsen, wees dan ook niet bang om juist te vaak te plaatsen. Instagram kent een algoritme. Hierdoor worden niet alle updates aan je volgers getoond. Helemaal niet erg als je vier of vijf updates per dag plaatst. Maar ga dan niet plaatsen om het plaatsen, omdat je gezien wilt worden. Je kunt voorruit werken. Maak foto’s ver van tevoren en zorg dat je altijd wat achter de hand hebt voor als je een keer ziek wordt of op vakantie bent.

Instagram tips

6. Blijf zichtbaar en actief

Zichtbaar blijven valt natuurlijk ook onder het regelmatig plaatsen, maar onder zichtbaar en actief zijn, bedoel ik ook dat je reageert op de reacties onder je posts. En niet alleen onder je eigen posts, plaats ook reacties bij andere accounts.

7. Gebruik (relevante) hashtags

Hashtags zijn de zoekwoorden van Instagram. Ze woorden aangeduid met het hekje #. Als mensen op een bepaald woord zoeken kunnen ze zo jouw foto te zien krijgen. Onderzoek welke hashtags er in jouw niche veel gebuikt worden en gebruik ze in jouw posts. Kijk ook naar algemene hashtags die veel gebruikt worden, dit kan ervoor zorgen dat jouw foto verdwijnt in de vele foto’s en dus niet in de tijdlijn van jouw gewenste doelgroep terecht komt. Probeer zelf op zoek te gaan naar hashtags die minder vaak gebruikt worden.

8. Maak je Instagram account openbaar

Ik snap dat je je account op privé wilt houden. Helemaal met alle gekke verhalen die je tegenwoordig hoort. Maar vooral voor bedrijven is het heel handig om je account openbaar te zetten. Een Instagram-account die openbaar is, is beter vindbaar voor toekomstige volgers. Ook zijn mensen sneller geneigd om een openbaar account te volgen.

9. Insta Stories zijn the bomb!

Instastories zijn geweldig leuk! Ze blijven 24 uur bestaan, maar zijn ook van meerwaarde. En wil je je stories bewaren dan maak je er een hoogtepunt van. Geef je volgers een kijkje achter de schermen, betrek ze bij je product of dienst, stel een poll op of doe een Q@A. Gebruik dus lekker veel de stories en pak daar je voordeel uit. Wil je helemaal uitpakken? Ga dan eens live of maak een video met de nieuwe Reels functie.

10. Zorg voor interactie

Typ een verhaal bij je foto en stel als afsluiting een vraag. Door een vraag te stellen zorg je voor interactie. Je zet je volgers aan het denken en lokt ze uit een reactie achter te laten. Meer interactie zorgt ook voor meer zichtbaarheid en op den duur voor meer volgers!

Instagram tips

11. Wees jezelf

Als laatste tip wil ik je meegeven; wees jezelf. Enthousiast, open, eerlijk, passievol, vrolijk, positief. En natuurlijk heb je ook mindere dagen. Je inspiratie is weg, je hebt een offday of bent ziek. Ook dat waarderen je volgers. Je hoeft geen perfect leventje te laten zien, dat is onmogelijk. Wees lekker jezelf, daar bereik je het meeste mee.

Met welke tip (s) ga jij aan de slag?

Ps: volg jij mij al op Instagram? Dan blijf je altijd op de hoogte van nieuwtjes en tips over social media en bloggen. Naar Instagram.

2 gedachten over “11 Instagram tips om je volgerslijst op te bouwen

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.