8 tips voor het bepalen van je social media strategie
Heb jij wel eens nagedacht over een strategie voor social media? Plaats jij her en der eens een bericht op één van je kanalen? Je reageert zo nu en dan op berichten en plant af en toe een bericht in. Heb jij wel eens nagedacht over een tactiek die je kunt gaan gebruiken om een strategie in gang te zetten? Doelen? Heb je die al vastgelegd? Want tactieken toepassen zonder een goed vastgesteld doel werkt natuurlijk niet. Vertel ik je nu een hoop abracadabra? In deze blog geef ik je 8 makkelijke tips voor het bepalen van je social media strategie.
Je gooit hier en daar wat berichten op je social media kanalen maar vergeet te reageren en speelt niet in op de thema’s of actualiteit waarin je werkveld zich begeeft. Je social media kanalen blijven hangen, je komt geen steek verder. Dit is dus mooi het moment om je strategie te gaan verbeteren of aan te pakken. Want met social media kun jij heel veel successen boeken! Ga er eens voor zitten en bedenk goed waar je heen wilt, hoe je dat gaat doen en voor wie.
1. Omschrijf je product of dienst
Probeer in één zin te formuleren waar je bedrijf voor staat. Wat heb je te bieden, omschrijf je product (en) en/of diens(en). Schrijf in Jip en Janneke taal een zin op die zelfs kinderen begrijpen. Als je al niet goed duidelijk uit kunt leggen wat je precies te bieden hebt als bedrijf, dan wordt het lastig dit over te brengen aan (potentiële) klanten. Omschrijf je product(en) en/of dienst(en) alsof je het aan een klein kind moet uitleggen.
2. Analyseer de huidige situatie
Nu duidelijk is wat je doet ga je uitzoeken wie daarover praat. Wat wordt er over jouw product of merk online al gezegd? Zijn er mensen die vragen stellen over jouw product of dienst? Mensen die op social media gesprekken voeren geven inzicht over hoe mensen denken over producten en diensten van bedrijven. Op welk social media platform praten mensen over jouw product of dienst?
3. Bepaal je doel
Wat wil je bereiken door de inzet van social media? Dit hoeft niet specifiek één doel te zijn maar kunnen er meerdere zijn. Doelstellingen die veel gebruikt worden:
- vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf;
- het in contact komen en blijven met potentiële en/of bestaande klanten;
- rechtstreekse verkopen doen via social media;
- bezoekers naar de website;
- zoekmachineoptimalisatie, dus de ranking in Google stijgt door jouw aanwezigheid op social media;
- als expert gezien worden;
- nieuwe medewerkers werven.
4. Doelgroep bepalen
Op welke groep mensen ga jij je social media activiteiten richten? Omschrijf je doelgroep zo specifiek mogelijk: leeftijd, geslacht, hobby’s, etc. Op welke platformen bevindt jouw doelgroep zich? Statistieken over het social media gebruik in Nederland kunnen je hierbij helpen. Er is op Internet veel informatie te vinden over de doelgroep van ieder social media platform.
5. Welke kanalen ga je gebruiken?
Wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen is het tijd om op een rijtje te gaan zetten welke kanalen je wilt gaan gebruiken. Moet je kanalen gaan verwijderen? Of is er juist ruimte voor nieuwe kanalen? Stel jezelf de volgende vragen om er zo achter te komen welke kanalen het beste bij je bedrijf passen:
- waar zit je doelgroep;
- wat is het doel van het kanaal dat je kiest;
- is er voldoende capaciteit de kanalen te bedienen die je voor ogen hebt (zijn er genoeg medewerkers voor beschikbaar);
- is er voldoende budget om een bepaald kanaal te bedienen (denk aan kosten voor eventuele extra medewerker(s) maar ook budget voor het maken visuals en het voeren van campagnes of leuke acties bijvoorbeeld).
6. Geef je strategie vorm
Ga nu werken aan een plan voor het delen van de content. De content die je hebt bedacht moet eenvoudig zijn voor je doelgroep. Ga geen lange berichten delen. Of moeilijk leesbare informatie. Houd het gewoon makkelijk en leuk. Afbeeldingen, filmpjes en artikelen leveren goede resultaten op. Gebruik ook eens humor of organiseer een winactie. Houd ook rekening met het tijdstip en zet dit in je planning. Deel niet al je content op dezelfde dag, maar verspreid het. Plaats bijvoorbeeld iedere maandag, woensdag en vrijdag een post. Denk na over het beste tijdstip op de dag om je content te plaatsen. Voor een B2B organisatie is dit (vaak) onder werktijd, maar voor een B2C organisatie ook ’s avonds of in het weekend.
Bij het vormgeven van je strategie kan een contentkalender een goede uitkomst zijn. In deze contentkalender maak je voor een periode, (maand, 2 maanden, misschien wel een jaar) wat je gaat delen op de social media platforms die je gaat gebruiken. Kijk daarbij ook naar welk type berichten je gaat plaatsen.
7. Wees betrokken en zorg voor interactie
Het ultieme doel van social media is interactie met je doelgroep. Dit betekent niet dat jij zelf de hele tijd aan het woord bent. Het draait vooral om de doelgroep: zij gaan aan de slag, zijn aan het woord en reageren op anderen. Natuurlijk komen er ook negatieve reacties. Dit hoort erbij, wees professioneel en verwijder dit soort reacties juist niet. Laat zien dat je open staat voor feedback en dat je het probleem wilt oplossen. Probeer zo snel mogelijk (liefst binnen een dag) te reageren op reacties.
8. Resultaten meten
Uiteraard wil je weten wat de resultaten zijn van alle tijd (en geld) wat je stopt in je social media activiteiten. Je wilt meten in hoeverre de vastgestelde doelen zijn behaald. Je moet namelijk naar de statistieken kijken om te bepalen hoe het met het bereiken van je doelen gaat. Zit je op de goede weg? Welke berichten dragen bij aan je succes? En waar kun je optimaliseren? Op Facebook kun je via ‘Facebook Bedrijfsmanager’ de resultaten in de gaten houden. Hierop is onder andere te zien hoeveel personen je hebt bereikt, waar ze vandaan komen en welke leeftijd je het meest hebt bereikt. Na het analyseren van deze gegevens kan je hiermee de doelgroep aanscherpen of de volgende post optimaliseren.
Ik hoop je zo een beetje op weg te hebben geholpen en nu ben ik natuurlijk reuze benieuwd;
2 gedachten over “8 tips voor het bepalen van je social media strategie”