10 voordelen van social media (die je misschien nog niet wist)

10 voordelen van social media (die je misschien nog niet wist)

Dat je social media kunt gebruiken om in contact te blijven met je klanten en potentiële klanten dat wist je eigenlijk wel. Naast deze contacten zijn er nog wat voordelen om actief te zijn op social media. Een van de voordelen van social media is dat het je menselijker maakt. Hoe dan? Nou, via social media communiceer je heel persoonlijk met je doelgroep. Ze stellen je een vraag, jij reageert, je praat met je klant, deelt je informatie en je luistert naar ze. Zo bouw je een vertrouwen op. Dit is één van de voordelen van social media. In deze blog geef ik nog 10 voordelen van social media die je misschien nog niet wist.

1. Makkelijk en snel nieuwe informatie delen

Via je social media kanaal kun je heel makkelijk en snel nieuwe informatie delen met je klanten. Nieuwe producten ontvangen voor je webshop? Ga live op Facebook en laat de bezoekers meekijken naar de unboxing van je nieuwe product. Je bent enthousiast en wilt meteen je nieuwe aanwinsten tonen, filmpje maken en je slingert het social media op. Gaat een stuk sneller dan eerst de boel uitpakken, foto’s maken en in je webshop plaatsen. Nu hebben je klanten al direct de eerste beelden gezien en worden ze vast getriggerd om te gaan kopen.

2. Klanten leren kennen

Je kunt via social media ook snel en eenvoudig in contact komen met je klanten en ze zo beter leren kennen. Het geeft je de kans om informatie te verzamelen over je klanten. Waar liggen de interesses? Hoe gedragen ze zich? Je kunt social media monitoren om te zien wat mensen zeggen over jouw winkel of over jouw branche. Zo kun je verschillende groepen klanten gericht benaderen, bijvoorbeeld op geslacht, interesses en geografische ligging. Met de tool Facebook Graph Search zijn de mogelijkheden om info over je doelgroep te verzamelen eindeloos.

3. De concurrentie is makkelijk te volgen

Bekijk de social media kanalen van de concurrentie, ga ze volgen of like eens een bericht. Dit is helemaal niet gek, je kunt van elkaar leren en de informatie van concurrentie is heel waardevol voor het bepalen van de koers van je eigen bedrijf.

4. Meer traffic naar je website

Blijf je website vermelden in je social media profielen en je berichten. Of plaats af en toe links naar kwalitatief goede content op je website. Meer bezoekers naar je website betekent op den duur ook hoger in de zoekresultaten van Google en uiteindelijk betekent dat ook meer klanten.

voordelen social media

5. Vertrouwen creëren in je bedrijf

Regelmatig waardevolle content plaatsen en zo in contact treden met je klanten betekent dat je vertrouwen creëert bij je (nieuwe) klanten. Ook reageren op berichten of juist op klachten maakt het dat je wordt gewaardeerd en mensen sneller terug zullen keren op je social media kanaal of zelfs een dienst of product bij je afnemen.

6. Positieve en negatieve meningen zijn direct inzichtelijk

Reageer daar ook direct op, laat zien dat je positieve meningen van klanten waardeert maar waardeer ook de negatieve meningen. Vraag wat er anders of beter kan, blijf nauw betrokken en zo kun je je product of dienst nog beter maken.

7. Zorgt voor mond tot mond reclame

Hoe makkelijk is het om even snel te reageren op een berichtje wat voorbij komt op social media? Of een berichtje te liken, retweeten of delen? Het is gebeurd binnen een tel. En dus kan je mond-tot-mond reclame een flinke boost krijgen via social media.

8. Besparen van marketing kosten

Social media kosten, die zijn er praktisch niet. Je investeert in tijd en de kosten van een social media marketing strategie zijn daarmee lager dan die van meer traditionele marketing vormen. Met een paar uur per week bereik je al resultaat.

voordelen social media

9. Krachtige feedback tool

Heb je ideeën om een nieuw product te gaan lanceren? Spelen er plannen om een nieuwe dienst toe te voegen. Vraag je klanten en volgers op social media om feedback. Op Instagram bijvoorbeeld, kun je heel mooi in je stories een poll aanmaken en zo je volgers om een mening vragen. Niet alleen voor een nieuw product kun je feedback vragen maar ook waarom klanten graag naar jouw winkel komen of graag jouw dienst afnemen. Social media is dus een ideale manier om feedback te vragen.

10. Je klanten zijn loyaler

Uit onderzoek van Convince & Convert blijkt 53% van de personen die een merk of bedrijf volgt op social media loyaler te zijn aan deze bedrijven. Stuur dus af en toe een bericht want het blijft leuk om van je favoriete webshop nieuws te ontvangen. Doe je dit dan zorgt dat de liefde en loyaliteit voor je bedrijf alleen maar verder groeit.

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: